Geplaatst op
Het is bekend dat sportverenigingen (bijvoorbeeld de sportschool) overduidelijk kunnen profiteren van een geschikt systeem voor Customer Relationship Management, ook wel bekend als klantrelatiebeheer. Het zijn immers gewoon bedrijven, die geld moeten verdienen om de deuren open te kunnen houden.
Maar hoe zit het dan met het andere type vereniging, degenen die doorgaans worden beheer door vrijwilligers? Hier legt men niet snel de link met een softwaresysteem. Wij willen in dit artikel het tegendeel bewijzen en laten zien op welke manier zelfs de kleinste vereniging kan profiteren van een CRM-systeem. Maar eerst: wat is CRM precies?
Customer Relationship Management (CRM)
Customer Relationship Management (CRM), ook wel bekend als klantrelatiebeheer, gaat over de manier waarop een organisatie zich consequent focust op haar klanten en doelgroep. Door dit te doen achterhaalt men relevante informatie die zeer bruikbaar kan zijn voor marketingdoeleinden. Men weet dan precies wie hun doelgroep is, wat ze doen en waar ze behoefte aan hebben.
De diversiteit van de hedendaagse softwaremarkt heeft er voor gezorgd dat er voor iedere vereniging wel een geschikt systeem bestaat. Toch is het belangrijk om te weten dat lang niet ieder systeem bruikbaar zal zijn voor u. U zal op zoek moeten gaan naar een leverancier die speciaal voor u, op maat gemaakte software kan ontwikkelen.
CRM voor iedere vereniging
Verenigingen, waar winst maken niet het hoofddoel is, hebben vooral baat bij een eenvoudig en vooral niet al te duur systeem. Gelukkig kan men tegenwoordig voor een mooie prijs al een goed CRM-systeem aanschaffen. De kosten die u maakt haalt u er, met de tijd die u erdoor bespaart, dubbel en dwars uit. Een geschikt CRM-systeem voor verenigingen zal doorgaans bestaan uit de volgende drie modulen:
(1) Betalingen.
Voor de meeste verenigingen zal geld verdienen nooit het hoofddoel zijn. Toch wordt er vaak wel jaarlijkse of maandelijkse contributie gevraagd om de zaken draaiende te houden. Het is daarom ook van cruciaal belang om dit in goede banen te begeleiden, en deze CRM-module maakt dit mogelijk. U kan in het systeem namelijk direct inzien welke betalingen al zijn voldaan, en welke leden een herinnering zullen moeten krijgen.
(2) Ledenadministratie.
Een tijdrovend proces voor iedere vereniging, maar wel cruciaal dat dit goed en zorgvuldig wordt gedaan. De module voor ledenadministratie stelt u in staat om gegevens van leden eenvoudig in te zien en te wijzigen. U kan het bijvoorbeeld ook gebruiken om uw maandelijkse nieuwsbrief met slechts één druk op de knop bij al uw leden te bezorgen.
(3) Social media.
Verenigingen zullen doorgaans geen budget hebben om uitgebreide marketingcampagnes uit te voeren. Daarom kijken veel organisaties hedendaags naar social media. Hiervoor hoeft u namelijk echt geen expert te zijn, uw aanwezigheid kan al genoeg zijn. Een social CRM zorgt ervoor dat u uw berichten overzichtelijk kan inplannen en bewaren, en de bijbehorende dashboards zorgen ervoor dat u duidelijk kan inzien hoe effectief uw inspanningen zijn geweest.
Benieuwd wie u eventueel zou kunnen helpen met een CRM-systeem? Vul dan het formulier op onze vergelijkingspagina in om te achterhalen welke aanbieders u hiermee van dienst zouden kunnen zijn!